Mijn trekker verzameling:
De oudste trekker
die ik in mijn bezit heb is een watergekoeld 1 cilinder F1M414 van 1950. Deze
trekker heb ik op zaterdag 6 oktober 2007 gekocht. Deze uitvoering heeft 4
versnellingen en loopt ±15 Kilometer per uur. De
trekkers die voor 1945 gebouw zijn hebben meestal maar 3 versnellingen vooruit
waardoor ze niet harder lopen dan ±8 Kilometer per uur, dit is te langzaam om
dan nog mee te doen met Oldtimer toertochten. In de winter 2010/2011 hebben de
trekker helemaal opgeknapt en opnieuw gespoten.
Kenmerken van deze trekker:
Model: |
F1M414 |
Boring / Slag: |
100 mm / 140 mm |
Bouwtijd: |
1945-1951 |
Toerental: |
1550 tr/min |
Koeling: |
Water | Lediggewicht: | 1180 kg |
Cilinders: |
1 | Spoorbreedte: | 1270 mm |
Cilinderinhoud: | 1100 cm³ | LxBxH: | 2280x1530x1410mm |
PK's: | 12 |
Op 11 juni 2019 heb ik een Deutz F2M414 gekocht. De trekker stond te koop in de Pionier van de OTMV. Nadat ik via de mail wat foto's ontvangen had een afspraak gemaakt om de trekker eens te komen bekijken. De trekker zag er nog netjes uit en het is starten en lopen. Het enige nadeel aan de trekker is dat er geen startmotor op zit, je moet (elektrisch) voorgloeien en vervolgens slingeren. Nadat we zijn wezen kijken eerst een contact gezocht met een transporteur en vervolgens de trekker toch maar gekocht. Je ziet ze niet veel dus echt wat unieks.
Kenmerken van deze trekker:
Model: |
F2M417 |
Boring / Slag: |
120 mm / 170 mm |
Bouwtijd: |
1941-1953 |
Toerental: |
1350 tr/min |
Koeling: |
Water | Lediggewicht: | 2500 kg |
Cilinders: |
2 | Spoorbreedte: | 1270 mm |
Cilinderinhoud: | 3845 cm³ | LxBxH: | 3180x1680x1980mm |
PK's: | 35 |
Op 12 september 2014 heb ik er een D55 bijgekocht omdat ik graag een wat zwaardere trekker wilde en de snelheid van de andere trekkers is niet zo heel hoog dus nu kunnen we ook wat sneller van A naar B. Ik zag in de OTMV deze trekker bij een kennis te koop staan en er maar direct op af gegaan. De D55 is ook een trekker die je niet zo heelveel tegen komt daarom ging ik liever voor dit type dan een D30 of D40. In de loop de jaren is er wel wat verandert aan de trekker, maar ik probeer de trekker de komende tijd weer zo origineel mogelijk te maken.
Kenmerken van deze trekker:
Model: |
D55 |
Boring / Slag: |
95 mm / 120 mm |
Bouwtijd: |
1964 |
Toerental: |
2300 tr/min |
Koeling: |
Lucht | Lediggewicht: | 2450 kg |
Cilinders: |
4 | Spoorbreedte: | 1462 mm |
Cilinderinhoud: | 3400 cm³ | LxBxH: | 3720x1890x1890mm |
PK's: | 52 |
Op 31 maart 2007 heb ik een kunstmeststrooier gekocht van het merk Ceres. Ik had deze kunstmestrooier 30 maart te koop zien staan en ben eens gaan informeren. Ik vond de vraagprijs wat aan de hoge kant en besloot eerst eens te kijken wat zo iets op internet moest kosten. De volgende dag na een oldtimer dag er weer eens wezen kijken en na een bod gedaan te hebben kon ik hem aanhaken en meenemen. Ik heb hem op dit moment uit elkaar liggen en wil hem deze winter in originele staat weer terug brengen.
Kenmerken van deze kunstmeststrooier:
Type: Junior B.
Deze kunstmeststrooier zijn destijds gebouwd voor een paarden tractie. Er was destijds ook een uitvoering voor achter de trekker of wagen en dat was de Junior A. Beide strooiers worden aangedreven door een Ford as die er onder gemonteerd zit. Naar alle waarschijnlijkheid is mijn strooier een Junior B omdat er een lip op gelast zit waar een zitting opgezeten heeft. Deze strooier heeft een trechter inhoud van 250 kg en werd in 1966 verkocht voor 740,- gulden.
Hiernaast een foto van de kunstmeststrooier na het opknappen. Het heeft wel veel langer geduurd dan de planning was maar het resultaat mag er nu ook wel zijn. Eerst moest er nog een collega verzamelaar gevonden worden die ook in het bezit was van net zo'n kunstmeststrooier MET neuswiel. Na diverse oproepen geplaatst te hebben kreeg ik geen enkele reactie totdat in februari 2009 er iemand contact opnam of ik nog info over deze kunstmeststrooier had. Deze man had dezelfde kunstmeststrooier met de nog originele neuswiel. Nadat ik de gegevens ontvangen had ben ik alle onderdelen weer bij elkaar gaan zoeken en met hiernaast het resultaat.
Maart 2010 was ik met een collega bij een mechanisatiebedrijf die een aantal paardengrasmaaiers had staan. We hebben toen gevraagd wat hij ervoor moest hebben, maar omdat ik nog genoeg andere dingen had staan om op te knappen heb ik het er toen bij gelaten. Begin augustus 2011 wat ik samen met mijn broertje weer bij datzelfde mechanisatie bedrijf en toen we naar huis wilden gaan zei de eigenaar als je nog belangstelling hebt moet je er binnen kort maar 1 komen halen. Dus uiteindelijk woensdag 24 augustus samen met mijn vader die kant op gegaan om er 1 op te gaan halen. Er stonden er nog 3 onder de bos en na enig opruim werk konden we uiteindelijk 1 van de maaiers op de wagen laden.
De volgende dag thuis maar eens de maaier ingespoten met biocleaner en vervolgens de hogedrukreiniger er op gezet. Het resultaat van deze actie was de moeite waard! Na deze poets beurt eerst maar eens gaan kijken of ik de handel voor het in en uit het werk zetten van de maaibalk weer los kon krijgen en vervolgens er een mes ingedaan en een nieuwe excentriek stok er aangezet.
Na deze actie maar eens gekeken of ook alles weer functioneert zoals het zou moeten werken. Alles werkte weer naar behoren en we moeten nu alleen nog een nieuw zwardbord maken en monteren. Nu nog opzoek naar informatie over deze Cormick Deering grasmaaier.....
Als iemand informatie over deze maaier weet dan houd ik me aanbevolen!